Organdonation

 
 

Jag har funderat en del kring organdonation. Laglig sådan. För mig är det en självklarhet att ifall jag är med om en olycka så allvarlig att jag dör eller blir hjärndöd så ska mina organ doneras och rädda någon annan. Det här tror jag är en självklarhet för de flesta men ingenting som man egentligen pratar om. Jag vet att det finns ett slags kort man kan skaffa så att ifall man är med om en olycka vet sjukhuspersonalen direkt att man är en organdonator, annars måste det godkännas av släkt först och i krissituationer kan organ gå förlorade ifall det tar för länge.

Så nu har jag tagit och beställt ett sådant kort. Det är ju inte som om jag planerar att gå och dö, men man vet aldrig vad som händer. Så jag rekommenderar alla andra även att gå in på http://www.elinluovutuskortti.fi/elinluovutus/ja_till_organdonation och beställa hem ett kort.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0