lite åsikter

Äntligen tid för lite bloggning. Jag är så glad över att fått några förslag på blogginlägg, så tack för det. Vissa förslag var mer som frågor, och det blir kanske inte så långa inlägg av dem frågorna men jag ska försöka svara på alla.
 
En fråga jag fick handlade om alkohol och tobaksprodukter, vad jag tycker om att unga (14-15 åringar speciellt) håller på med sånt. Tobak och alkohol är inte laglit att köpa så länge man är underårig och det finns förstås en orsak till det. Det finns inget bra med att dra in rök i lungorna, inget alls. Ändå är det sååå många som röker. Jag själv har lovat mig själv att aldrig bli beroende av tobaks produkter. Men jag har rökt som så väldigt många andra har. Av egna erfarenheter så är det spännande att prova på saker man inte borde göra, speciellt i yngre tonåren. Men enligt mig så är det helt okej, de flesta kommer ändå prova nångång på att röka. Jag tycker dock inte att det är alls bra att man varje gång man går ut med kompisarna smygröker bakom något hus. Oftast leder det till ett beroende efter ett tag, vilket är svårt att komma ifrån. 
Det finns inget bra alls med att röka ofta, det kostar massor och är inte bra för hälsan. 
 
Såhär för att sammanfatta tobaksrökningen så tycker jag förstås inte att det är bra att röka. Men jag förstår ändå vissa (äldre) varför de röker, och speciellt feströker. Det är ens eget val, men jag tycker inte att 14-15 åringar ska röka. Tobak är dessutom äckligt. 
 
Till alkoholen då, här är jag inte riktigt lika "sträng". Jag kan ändå börja med att ställa en fråga "vad är bra med alkohol"?. Den frågan så skulle jag svara på i skolan för ett tag sedan. Eftersom jag skulle prata om det i klassen så kunde jag ju förstås inte säga att det är roligt att supa och att man blir full. När jag funderade på den här frågan så kom jag inte på några "seriösa" svar på frågan. Ändå så dricker jag alkohol ibland. 
 
När jag var 14-15 så var det även något man inte provat på, och alltså då något som skulle prövas. Rekomenderas inte. Jag tycker inte det är bra att 14-15 åringar dricker alkohol. Men är ändå ganska liten då fortfarande och med alkohol i kroppen gör man ibland dumma saker. Förstås beror det på individen, vissa klarar av att ta konsekvenserna men för vissa kan det vara jobbigt att vakna upp och komma på att man gjort något dumt. Som jag skrev ovan så förstår jag ändå att man provar på eftersom det är något spännande. Helst så ska man bli fast för det första gången och föräldrarna ska se till att det tar en stund innan man handskas med alkohol igen. ;)
 
Som sammanfattning så tycker jag inte det är bra att börja med alkohol i aldeles för tidig ålder. Det finns en orsak till varför man måste vara 18 för att köpa alkohol.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0