Skola

Fjärde skolveckan är över nu. Ifall jag räknat rätt? En månad i gymnasiet alltså (nästan). Jag ska nu komma med mina åsikter till er 98:or och yngre som har valet framför er, om ni ska fortsätta till gymnasiet, yrkes, mellanår efter nijan?
I början på nijan hade jag ingen aning om vad jag ville vid skolårets slut. Pågrund av det var jag också väldigt öppen för alla olika alternativen. Ärligt ville jag gå på riktigt många olika linjer under året. Frisörlinjen? Kosmetolog? Merkonom? Basecamp? Närvårdare? Gymnasie? Ja, jag tänkte på väldigt många alternativ. Jag har under hela högstadiet haft ett sådär helt okej betyg, så jag hade nog sluppit in till de flesta linjer tror jag. Ändå valde jag gymnasiet.
Gymnasie i Finland är nog ett bra val för dig som inte riktigt vet vad du vill göra. Dessutom får du 3 år till på dig att fundera och kan efter detta studera vidare på högskola. Såklart kan du studera vidare efter yrkes också, men då har du ju redan valt ett område du rör dig mellan och kan t.ex inte studera till lärare eller läkare efter yrkes. Det finns många utbildningar som kräver gymnasiebetyg. Det är nog största orsaken till att jag tillslut valde gymnasiet. Att ha mer att välja på om 3 år. 
Men att gå i gymnasie är inte lika enkelt som yrkes. Då menar jag med plugg & läxor osv. Det är såklart olika från linje till linje, men det är ändå helt säkert att de som går i gymnasie har mer plugg än de som går i yrkes. Jag själv kan ärligt säga att jag inte gjort så mycket läxor i högstadiet. I lågstadiet hade jag alltid gjort alla läxor. Men då jag började sjuan blev min mamma sjuk. Under den tiden så gjorde jag inte så mycket läxor, man hade ju lixxom annat att grubbla på. Då mamma blev frisk så fortsatte jag ändå att vara sådär halv duktig i skolan, det fungerade ju också så. Men nu i gymnasiet har jag fått börja plugga här hemma igen också. Nu är det på mitt egna ansvar att jag hänger med i skolan. Att jag läser på orden och att jag får uppgifterna inlämnade i tid.
Men jag är ändå nöjd med mitt beslut hittills, även fast det är lite jobbigt. Det känns så otroligt skönt alltid med fredagar nu då man får bara slappa och inte behöva tänka på skola i några dagar.
Ni som nu iår eller om några år ska välja riktning. Tänk efter noga! Gymnasiet är ett bra alternativ som alla nog klarar av om de tar sig i kragen lite! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Måst bara säg att man kan nog söka till lärare efter yrkes också! :)

2013-09-08 @ 19:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0