Shettiskarriär

Tänkte prata lite om shetlandsponnisar här i ett inlägg. En ras som ligger mig vääldigt varmt om hjärtat. Jag har ju ridit väldigt många olika shetlandsponnysar. Både mer erfarna och mindre erfarna. Bångstyriga och superhjältar. Shettisarnas temperament är så otroligt härligt. Busiga i blicken, smarta och härliga. Jag saknar shettis tiden väldigt mycket. Men jag får ändå vara glad över att jag red shetlandsponnyer så länge. Ofta är det bara tjejer upp till 7 års ålder som rider dem och övergår sedan till större b och c ponnisar. Men jag hör då till gruppen som red shetlandsponny länge, jag ända tills jag var 15 år. Sista åren dock bara på överstora shetlandsponnysar. Men det gick bra eftersom jag var och är så kort.
Åren 2008-2011 var nog åren jag utvecklades mest i ridningen. Tack vare träningsgrupperna vid stall cederblom, ridskolebytet till takalan talli och ridningen vid adalias ponnystall. Lärde mig massor under dessa år.
2009 red jag i träningsgrupperna vid stallcederblom vilket var så otroligt roligt. Jag lärde mig massor och lärde mig rida shettisen Julle som blev min absoluta favorit, vilket han fortfarande är där. Vi tävlade mycket under sommaren i klubbtävlingar och blev t.o.m. klubbmästare i hoppning.
2010 hade vi under sommaren två sommarhästar, Vemppa & Juuso. Juuso en shetlandsponny som inte var ordentligt skolad och väldigt bångstyrig. Kommer ihåg att under en hoppträning flög jag av 5 gånger.. Då han var tvungen att göra som han inte ville, bockade han tills ryttaren ramla av. Som tur var jag envis och betendet minskade något otroligt under sommaren.
2011 var mitt & emils år. Bästa shetlandsponnyn i världen. Drömmer fortfarande om att köpa tillbaka honom. Ibland saknar jag honom så otroligt mycket. Han är nog den finaste ponnyn jag vet. Perfection i mina ögon. Jag saknar honom så det gör ont. Kommer ihåg Emils dressyrdebut som gick så otroligt bra och vi vann klassen. Ponnin var så stolt på prisutdelningen... <3
Jag och julle 2009, klubbmästare och klassvinnare
 
Han var en riktigt fin kör ponny och trimmades mycket genom det. Han tyckte det var kulare än att bli riden.. ;)
Lite små tjock var han först som på den här bilden och bilden övanför..
Men fick bort tränat sin mage och fick riktigt bra kondition. :)
Emil och jag under 2012.. Finns massor med bilder, tänkte sätta upp dem i ett enskilt inlägg nångång. :)
 
Har massor med minnen tsm med andra ponnyer också, t.ex Ada och jag som tävlade i ponnyagility mycket under 2011. Vilket var riktigt roligt! :) Men ska skriva fler och egna inlägg om dessa ponnysar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0