Svenska talade finnar

Jag är en stolt finsk medborgare. Men ibland blir man såå besviken på finländare. I detta fall då de finska talande finländarna. Orsaken till att jag nu är så sur kommer här.
Jag lyssna på youtube på clouds av redrama, låten är riktigt grym! Så kollade jag lite komentarer och kom fram till en som lät ungefär såhär: "nog vet vell alla om att redrama är nästan helt svensk :D om ni vill vara stolta över några artister så har vi ju MG och kevinT! " Det var på finska skrivet, men jag övertsatte det nu tilll svenska. Den komentaren hade fått väldigt mycket kritik och folk tyckte h*n som skrivit komentaren var dum i huvudet. Redrama är alltså vad jag förstått Finlandssvensk.
 
Den komentaren får mig så att må dåligt och nästan bli rädd. Hur kommer det gå för oss finlandssvenskar här i Finland? Vi är bara ca 5-6 % av hela finlands befolkning och har massor med människor runt omkring oss som tycker vi ska dra över till Sverige. Jag själv är ju två språkig, men svenska är ändå mitt mordersmål och med den här farten kommer jag snart inte få knappt nån servic på svenska. 
 
Vad ska vi göra för att få behålla vårt modersmål i Finland? 
 
Jag är rädd att svenska undervisningen i finska skolor snart kommer bli frivillig och då kommer det ju att finnas mycket mindre svenska kunnande människor här. Men det lär vi ju se i framtiden. 
 
xoxo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0